איך להיערך לחיים ולמידה עם ילדים בגיל הגן במהלך הסגר ובכלל בצל משבר הקורונה

בפוסט זה בכוונתי לעודד לחשיבה "אסטרטגית" על ההיערכות לקראת העבודה עם ילדי הגן במצב שנכפה עלינו על ידי משבר הקורונה . וזאת כיוון שמשבר הקורונה מסתמן כמשבר ארוך טווח שמחייב אותנו לחיות לצדו של הוירוס הזה מתוך בניית תנאיי חיים ולמידה שמבטיחים לילדים בכלל ולילדי הגן בפרט תנאיי רוחחה רגשית וחהבתרית ולמידה.

כבר למעלה מחצי שנה חיינו השתנו בעקבות משבר הקורונה. העלייה בתחלואה הביאה להטלת סגר שני בישראל שבינתיים כרוך בהשבתת הלימודים פנים אל פנים לכל שכבות הגיל-רק החינוך המיוחד מוחרג בשלב זה[וטוב שכך!]. נשאלת ההשאלה איך נערכים בנתיים ואם יהיה צורך בכך אחרי ראש השנה ללמידה מרחוק בקרב ילדי הגן.

בצל הקורונה סגר תשרי שקופית ערוך

הקדמה והצגת הבעיה

הבעיות והקשיים לנהל סדר יום סביר עבורנו ועבור ילדנו מוכרים לכולנו. בכל זאת חשוב בעיניי לגבש מספר עקרונות פעולה שיאפשרו למזער נזקים בכל הקשור לילדים הצעירים.

ככלל, מעל ומעבר לחיי המשפחות ומערכת החינוך בהקשר העבודה עם ילדים צעירים, חשוב שכולנו נפנים[כל האזרחים וגם הממשלה והרשויות המקומיות] שעלינו לגבש דרכים שיבטיחו קיום סביר לאורך זמן. נדרשת התנהלות שמקטינה מאוד את הסיכון להידבק מהנגיף אבל מאפשר חיים לצדו. חשוב לנסח כללים ברורים, שיש להם היגיון אפידמיולוגי-רפואי והבנה של תודעת האדם על מנת שבני אדם יוכלו לכבד אותם. בנוסף, הכרחי לתת דוגמה אישית בנוגע לשמירתם ולשכנע את הציבור בנחיצותם וגם לאכוף אותם.

חשוב להקדיש מחשבה לטיפול באכיפת השמירה על המרחק החברתי כשמביאים בחשבון את הצורך בצמצום מגעים כדי למנוע תחלואה כנגד הצורך הבסייסי בקשרים עם בני אדם שחשוב לרווחה הנפשית ולשמירה על השפיות. הדבר נכון בכל שכבות הגיל. נדרשת לם כך, חשיבה בקבוצות עבודה שבהם לצד נשות ואנשי בריאות ובלכלה גם משתתפים גם נשות ואנשי חינוך, רווחה ובריאות הנפש. לדוגמה, מבחינת יכולת למידה מרחוק באמצעות מחשבים וציוד טכנולוגי אחר, אין לתלמידים בחטיבת הביניים והתיכון כל בעיה והם אינם זקוקים לעזרת ההורים בנושא. מנגד, יש להתחשב בצרכים רגשיים וחברתיים של בני הנוער. הכרחי לאפשר להם מפגשים פנים אל פנים עם בני נוער אחרים בכמות כזו או אחרת.מצטיר צורך לחשוב על דרכים ליצור קבוצות למידה קטנות וקבועות שייפגשו גם בשכבת גיל זו כדי למנוע נזקים נפשיים ושוטטות. גיוס הנוער לשמירה על כללים מחייב לשתף אותם בבניית הפתרונות. חשוב שנציגות של תלמידים תהיה שותפה לגיבוש פתרונות ואז הם ירגישו יותר מחויבות לשמור על הכללים.

בפוסט זה בכוונתי להציג מספר עקרונות שנוגעים בעיקר להתנהלות עם ילדים בגיל הגן. לגביהם יש הסכמה שהם זקוקים לתיווך בבית ובגן .

מספר עקרונות פעולה עם ילדים בגיל הגן[בבית, בגן, בלמידה מרחוק]

1.ילדים זקוקים לסדירות קביעות-לכן חשוב שיהיה להם סדר יום גם במצב של סגר או מגבלות.

2. ילדים זקוקים לתמיכה רגשית והכלה מצד המבוגרים שמטפלים בהם ומחנכים אותם מצד אחד ולגבולות על ההתנהות שלהם מצד שני.

3. ילדים זקוקים לקשרים עם בני גילם. לשם כך יש לעודד ריחוק חברתי בין קבוצות קטנות וקבועות במקום ריחוק חברתי בין פרטים. בנוסף, רצוי לעודד אינטראקציות חברתיות עם בני קבוצת השווים בכל מדיה אפשרית[בטלפון, בזום, כחלק ממשחק או סתם שיחה].

4. ילדים הם אקטיביים מטבעם. לכן, יש לעודד פעילויות שבהן הילדים אקטיביים: מביעים עצמם במגוון דרכים(ציור, דיבור, מוזיקה, תנועה, בנייה) כתחליף ל"הפעלות" ןפעילויות שבהם הילדים נדרשים בעיקר לשבת ולהקשיב.

5. סיכון ההידבקות באוויר הפתוח פחות מאשר במקומות סגורים. שהות בחוץ בפארקים וגינות מוסיפה גם לרווחה הרגשית. זאת ועוד, הימצאות במרחב הפתוח מהווה פתח לחקר עבור ילדי הגן שהם סקרנים מטבעם. לכן חשוב לאפשר ולעודד שהות יומיומית במרחב הפתוח.

6. ילדים מסוגלים לשמור על כללים וגבולות הגיוניים. יש ללהציג להם כללים מעטים וברורים ואמין ביכולתם לשמור על הכללים.

7.לצמיחה קוגניטיבית חשוב לעודד ילדים בכל גיל לעסוק בפעילויות ופרויקטים של חקר של תופעות חברתיות, ביולוגיות, פיזיות המתרחשות בסביבה הקרובה. הסביה הקרובה.ולה לצמוח תועלת משילוב פעילויות שיש בהן חשיבה למסכים במגבלות זמן שנקבעו מרא כחלק מהיומיום. חשוב להיות להיענות לבקשות הילדים ולהחור תוכניות ב

נביא בחשבון שבסגר השני שהוטל בערב ראש השנה תשפ"א, מותרת התרחקות מהבית למרחק של קילומטר והפארקים השכונתיים והגינות הציבוריות פתוחים. תקנות אלה מאפשרות מרחב מחייה גדול יותר וסיפוק צרכים רגשיים, חברתיים ופיזיים לילדים ומבוגרים כאחד.

מה רצוי שנעשה בבית בתקופת הסגר ?

  1. לקבוע עם הילדים סדר יום. ניתן לעודד את הילדים לכתוב בדרכם וללוות בציורים את סדר היום. סדר היום עשוי להיות מורכב מפעילויות שקשורות לארוחות והכנתן, יציאה ל"סיבוב" מחוץ לבית וביקור בפארק או בגינה, עידוד של פעילות יצירתית פתוחה בבית[לאפשר ולעודד ילדים לצייר, לגזור, להדביק ולתכנן יצירות משל עצמם בדרכים שהם אוהבים; ניתן לשלב איסוף חומרים מהטבע(עלים, זרדים, פרחים, חלקים מגזעים של עצים נשרו ולעודד את הילדים להדביק אותם וליצור מצרף. ניתן לשלב בסדר יום קריאת ספרים לפי בחירתם וגם מחשב ותוכניות טלויזיה במינום שמוגדר מראש. חשוב שסדר היום של ילדי הגן יכלול אינטראקציה כלשהי עם ילים אחרים.
  2. לעקוב מקרוב אחרי "דברים" בסביבה: בין אם מדובר בבניין שהולך ונבנה, בציפורים במרבות לבקר במרפסת, בחרקים, באנשים שאנו מגלים שיש להם מסלול הליכה קבוע; לשם כך שחוב להתרגל להתבונן הקרובה ולגלות דברים שהילדים ואנחנו מתענינים בהם. חשוב להתרגל להתבונן על בסיס יומיומי על תופעות בסביבה הקרובה.
  3. לקרוא ספרי ילדים על בסיס יומיומי-חשוב לקרוא שוב ושוב את אותם הספרים-הכל על בסיס הבחירה של הילדים. ימים אלו הם הזדמנות לקרוא את ספרי ספרית פיג'מה עם הילדים. נזכור שהפעילויות בסוף הספר פחות חשובות מעצם הקריאה החוזרת וההקשבה למה שיש לילדים לומר.
  4. נעודד "כתיבה חופשית" ונשיב על שאלות. נעודד כתיבה של סדר יום, תפריט, רשימת קניות, תכנון של צפייה בטלויזיה וכו. סוג זה של פעילות תורמת תרומה של ממש הן לכישורים האורייניים של הידלים , הן לכישורי פתרון הבעיות והן לתחושת הסמוגלות העצמית שלהם.
  5. נעודד משחקי בניה והרכבה ונאפשר משחק דימיוני. ילדים בגיל הגן מפליגים על כנפי הדימיון ויש לאפשר זאת.
  6. נצא על בסיס יומיומי לגינה או לפארק. נעודד את הילדים לרוץ, לטפס על המתקנים. מנה גדושה או שתיים של יציאה אל המרחב הפתוח בכפוף למגבלות[בתוך קילומטר מהבית] .
  7. נעודד ונזמן אינטראקציות יומיומיות עם חברים קבועים. או מפגשים פנים אל פנים בגינה או פארק או שיחות טלפון. חשוב ביותר שהמנה היומית של הילדים תכלול אינטראקציות עם ילדים אחרים-בין אם פנים אל פנים ובין אם באמצעות הטלפון, הואטסאפ או הזום.

מה רצוי שנעשה במםגשים של למידה מרחוק בגן?

  1. נעשה סבב שיחות כדי לבדוק מהו מצב הילדים והמשפחות.
  2. נשתף את הצוות(הגנמנת המשלימה, הסייעות) בתכנון ובקשרים היומיומיים עם הילדים.
  3. נקיים שיחות עם הילדים בתדירות גבווהה. נאפשר שהילדים או ההורים יפנו אלינו בשאלות.
  4. ננחה את ההורים לבנות עם הילדים סדר יום ולתעד אותו.רכיבי סדר היום רשומים למעלה.
  5. נחלק את ילדי הגן לקבוצות קטנות וקבועות על בסיס ההיכרות הקצרה שיש לנו איתם כך שבקבוצות יהיו ילדים שיש קרבה רגשית וגיאוגרפית ביניהם. נשתף את הצוות בחלוקת הגן לקבוצות.
  6. נבנה מבנה של מפגש שכולל שיר פותח וסיום מוסכמים וכללי התנהגות שנגבש עם הילדים. תהליך זה עשוי להימשך כמה מפגשים. חשוב שלא נמהר ושנגיע לכל ילד וילדה.
  7. במפגשים הקבוצתיים נתחיל מסקירה על מה עבר על הילדים בחג, בימי הסגר הראשונים.
  8. נעודד את ילדי הקבוצה וההורים שהילדים יצרו קשר אחד עם השני מעל ומעבר למפגשים הקבוצתיים. נסביר שקשר קבוע עם ילדים אחרים הכרחי לרווחה הרגשית של הילדים.
  9. נבקש מכל ילד שיספר על הסביבה הקרובה שלו. שיצלם תמונה של משהו בסביבה שהוא אוהב במיוחד שמעניין אותו. במפגשים הקבוצתיים הילדים יכולים לספר על מה שמעניין אותם. יציגו את התמוהות. נעודד שילדי הקבוצה יגיבו להצגת התמונות של חבריהם. חשוב שלא נמהר.
  10. נעודד כל קבוצה לעקוב אחרי תופעה-לעסוק בפרויקט של חקר שמעניין אותם: בניינים שנבנים, ציפורים, חרקים, עננים, סוגי מכוניות שחונות ברחוב, שמות רחובות ועוד ועוד. בכל קבוצה ייעשה סבב של חקר בנושאים שמעניינים את הילדים באותה קבוצה במשך כמה מפגשים.לא נמהר לעבור לנשואים אחרים. תהליך זה עשוי להמשך שבועות רבים. אם תתאפשר חזרה לגנים הילדים עשויים להמשיך את החקר בגני הילדים.
  11. נבקש שהילדים יספרו וימליצו על ספרי ילדים. נוכל גם אנחנו להציע ספרים ולאפשר בחירה של ההספרים שהילדים ירצו שנקריא להם. גננות(מנהלת הגן והמשלימה) עשויות לקרוא לקבוצה ספרים על פי בקשויהם של הילדים. רצוי שהקריאה תהיה קריאה חוזרת ונשנית. עדיפה העמקה על כמות גדולה של ספרים וזירוז תהליכי קריאה.
  12. ניצור קשר עם ילדים שאינם משתתפים במפגשים ונימנע עד כמה שאפשר ממצב שילדים מנתקים קשר. במידת הצורך נערב את הפסיכולוגית או היועצת של הגן או את שירותי הרווחה.

לסיכום, הצעתי בבלוג זה אסטרטגיה של בניית סדר יום לילדים הצעירים בבית בהשגחת ההורים ובמפגשים וירטואלים בהחיית הצוות החינוכי. הצעות ששונות מהמבנה המקובל של הפעלות וסרטונים שנציע לילדים. ברור לי לגמרי שמדובר בהצעות שקל הרבה יותר לכתוב עליהן מאשר לבצע אותן. חלק מהמכשולים עלולים להיות טכניים: קשיים של ההורים לשתף פעולה וכו. מה שאני מציעה הוא מבנה שונה של למידה הוראה מהמבנה שיש בו ציפייה שהגננות מלמדות והילדים מקשיבים ומבצעים. מדובר באסטרטגית למידה שבנויה על שיח בין ועם הילדים. בשיחות על נושאים, וספרים שמענינים את הילדים. כישורים אורייניים ומתימטיים עשויים להילמד בדרך זו בצורה משמעותית ומותאמת למאפייני הגיל. חשוב תמיד ובתקופה לחוצה זו במיוחד, להקשיב לילדים, להתעניין במה שהם מתעניינים ולעודד למידת עומק בין אם מדובר בנושאים "מדעיים" מתימטיים או אורייניים. במקביל חשוב שנבין שקשרים בין ילדים לילדים אחרים הם אחד הדברים החשובים ביותר לרווחה הרגשית של הילדים. צוותי הגנים יכולים לאפשר מפגשים קבוצתיים קבועים באופן וירטואלי ובתנאי הסגר השני ניתן לעודד מפגשים באויר הפתוח בין מספר ילדים קבועים. בבתים חשוב שלילדים יהיה סדר יום שהם יהיו שותפים בגיבושו. סדר יום שיכלול יציאה לאויר הפתוח, משחק חופשי(דימיוני, הרכבה, בניה), קריאת ספרים, חקר, התנות מרובה בציור ובכתביה ילדית, וגם כמות מוגבלת של צפייה בטלויזיה. הכרחי לעשות כל מאמץ כדי לאפשר מפגשים בין ילדים בשעות אחה"צ בגינה או בפארק הקרובים לבית.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.