חשוב שהורים יתמכו במאבק הגננות והמורים של ילדיהם

בפוסט זה אני מציעה להורים ובני משפחה אחרים של ילדים בכל הגילים, הנמצאים במערכות החינוך, לתמוך מכל הלב במאבק המורים (בעצם גננות, גננים, מורות ומורים בבתי ספר יסודיים וחלק מחטיבות הביניים ומורי התיכונים בבתי ספר תיכון ובחלק מחטיבות הביניים). תמיכה אשר תבוא לידי ביטוי בהצטרפות לעצרת המחאה של מורי היסודיים אשר מתוכננת להתקיים ביום ה', 29.8.2019 ברחבת מוזיאון תל אביב ובעצרות נוספות שראוי שיאורגנו, בתמיכה בגננות, מורות ומורים באמצעות פוסטים ברשתות החברתיות, בפניות אישיות לקובעי מדיניות להדגשת החשיבות של תפקיד הגננות והמורים ולהבטחת תנאים סבירים לעבודתם. לצד כל אלה, ראוי שהורים ובני משפחה יתנו את הדעת לאופן הפניה לגננות ומורים במפגשים היומיומיים איתם במערכות החינוך.

Support teachers
מקור האיור

אני כותבת פוסט זה מפרספקטיבה שונה מזו שאני נוקטת בדרך כלל בעבודתי בהכשרת גננות ומורים ובכתיבה בבלוג שלי. לרוב אני מתבוננת בקשר מורים, גננות-הורים ומשפחות מהפרספקטיבה של המורים, מתוך כוונה לעודד גננות ומורים לגלות אמפתיה, הזדהות ורצון עז להבין את הפרספקטיבה של הורי הילדים וללמוד לתקשר איתם בצורה שמיטיבה עם הילדים. ההנחה היא שללא הבנה של נקודת המבט של הזולת, של ההורים, בלתי אפשרי לבנות קשר טוב איתם. אין זה אומר שיש להסכים לכל גחמה ולשתף איתה פעולה.

ככל שעובר הזמן ואני נחשפת לתנאי העבודה של הגננות והמורים במערכת החינוך במדינת ישראל, החל משלב ה"כניסה" שלהם למקצוע וכלה בהמשך הדרך בעבודתם כמורים מנוסים. מערכת החינוך איננה מצליחה לרוב-למרות השקעה של משאבים רבים-לספק למורים ולגננות מתחילים תנאים מדורגים ו"רכים" לכניסה למקצוע. גננות ומורים חדשים נתקלים באטימות המערכת מתחילת דרכם. לכל אלו מצטרפים לעתים לחצי ההורים.

מורים וגננות נתונים ללחצים של מה שקרוי "אחריותיות"-לחצים של הוכחה מתמדת שהם עושים את עבודתם נאמנה. עליהם לדווח דיווחים שונים ומגוונים להנהלת בית הספר ולרשויות, להכין שיעורים, לבדוק עבודות, לשוחח במהלך יום העבודה עם ילדים בזמן השיעורים ובהפסקות; מעל כל אלה עליהם להיות זמינים לשיחות עם הורים בזמנים שונים מעבר לשעות העבודה הפורמליות. ברוב המקרים, עבודת המורים גולשת ל"שעות הפנאי " שלהם. אין כל אפשרות שמורים טובים יספיקו להכין שיעורים ולבדוק שיעורי בית, עבודות ומבחנים במהלך "שעות השהייה" שלהם בבתי הספר.

זכותם של הורים לקבל מידע על הנעשה במוסדות החינוך של ילדיהם בכלל ועל תפקוד הילדים שלהם בפרט. זכותם של ההורים והילדים להרגיש מוגנים ונתמכים במוסדות החינוך. חשוב שיקבלו מידע אמין באופן שוטף ולא רק סביב בעיות וקשיים. במקרה של קשיים, חשוב שהמידע יוצג להורים בצורה רגישה שרותמת אותם לפעולה חיובית בנוגע לילדיהם. מנגד, הכרחי שהורים יבינו שגננות ומורים הם בני אדם ולהם חיים משלהם. ברור גם שהמורים והגננות הם ה"צד" המקצועי בקשר ולכן התנהגות לא נאותה מצדם איננה מקצועית. עם זאת הורים חייבים למצוא דרך מכובדת ומכבדת את המורים והגננות ואת עצמם בשעה שפונים אל המורים והגננות. גם במקרים של מסירת וקבלת מידע "רגיל"(על שיעורים, פעילויות, זכויות וחובות) וגם במקרים של קושי שכוללים תלונות על תפקוד המורים או בית הספר או קושי בתפקוד התלמידים עצמם.

חשוב גם שהורים ומורים כאחד יבינו שהאחד איננו יכול למלא היטב את תפקידו ללא האחר. הורים אינם מסוגלים למלא את תפקידם לחנך את ילדיהם ללא גננות ומורים. מנגד גם המורים אינם פועלים בתוך חלל ריק ותלוים תלות גדולה בהורים למילוי תפקידם. תנאי העבודה והחיים של ההורים והמורים משפיעים על תחושותיהם ועל הרווחה הנפשית שלהם, ועל הפניות הרגשית ליצור קשרים טובים עם הסובבים בכלל וביניהם[הורים-מורים] בפרט. תנאי העבודה והחיים במאה ה-21 קשים הרבה יותר משהיו בעשורים קודמים. שעות העבודה של כולם התארכו. הדרך לעבודה רצופה "פקקי תנועה", כל העובדים נדרשים למאמץ רב יותר בעבודתם ולריבוי של דיווחים. הזמינות של כלים דיגיטאלים לתקשורת בין אישית(טלפונים ניידים, מחשבים) מקלים מצד אחד על התקשורת אבל מכבידים על אנשים שהופכים לזמינים להתקשרות "24/7".

שעות העבודה של עובדים בכלל ושל העוסקים במקצועות ההוראה כוללות לרוב שעות אפקטיביות במקום העבודהה ולא שעות רבות נוספות שמוקדשות לעבודה באמצעות מחשבים וטלפונים ניידים. חישוב המשרות של המורים איננו מתחשב בכמות האדירה של שעות למוקדשו לעבודה מעל ומעבר לנוכחות המורים בבתי הספר. לכל אלו נוספת לעתים ביקורת בלתי מתחשבת ושלוחת רסן מצד חלק מההורים. זו הסיבה העיקרית שחסרים לנו מורים ומנהלים ומנהלות של בתי ספר.

לאור כל אלו, במסגרת הדיונים על הסכמי העבודה החדשים בין המדינה לבין הגננות והמורים המשתייכים לשני הארגונים(הסתדרות המורים וארגון המורים) כמו גם לגבי "מורי הקבלן" חייבים להביא בחשבון את ההשקעה שנדרשת מעובדי ההוראה שהיא מעל ומעבר לשעות ה"פרונטליות" עם התלמידים בכיתות.

אני חושבת שהאינטרס של ההורים הוא שהגננות והמורים שעובדים יומיום, שעה-שעה עם ילדיהם יזכו לתנאי עבודה אשר יאפשרו להם להיות קשובים לילדים וישקיעו בתכנון והוראה איכותיים. לשם כך אני חשובת שעל הורי הילדים ומשפחותיהם לתמוך במאבק הצודק של הגננות והמורים לשיפור בתנאיי עבודתם. למורים ולגננות יהיה הרבה יותר כוח שכנוע אם הם יקבלו גיבוי מרבבות של הורים. לאור כל אלו חשוב מאוד להגיע למצב שמקצוע ההוראה יהיה יוקרתי דיו ורק המתאימם ביותר יתקבלו ללימודים במקצוע חשוב זה.

הורים, מורים וגננות הם מאותו צד של המתרס ולכן חשוב הירתם למאבק לשיפור נאיי העבודה והחיים במסגרות החינוך של כל הילדים. תנאי למידה וחיים טובים לילדים מחייבים תנאיי עעבודה נאותים למורים.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. רינה

    מסכימה עם כל מילה שלך.

    1. clodietal

      ,תודה רבה רינה על ההתייחסות

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.