הכרחי ודחוף לתמוך בגננות ומורות א'-ג' לתכנן פרוטוקולים מסודרים של שיבה ללימודים

You are currently viewing הכרחי ודחוף לתמוך בגננות ומורות א'-ג' לתכנן פרוטוקולים מסודרים של שיבה ללימודים
Image by Ricarda Mölck from Pixabay

זה זמן מה אני כותבת בבלוג זה על חשיבות התפקיד של הגננות והמורות בכלל ובגילים הצעירים בפרט בתקופה מאתגרת זו של מגפת הקורונה. זאת ועוד, פרסמתי לפני כעשרה ימים פוסט שמתמקד במתווה כללי של חזרה לגן.

בשעה זו כאשר ההחלטה לשוב ללימודים בזמן זה או אחר אחרי יום העצמאות הפכה לקונקרטית הכרחי שהפיקוח של משרד החינוך, הרשויות והגננות ומנהלי בתי הספר והמורות יבנו פרוטוקולים מאורגנים של שיבה לעבודה בכפוף להנחיות משרד הבריאות.

A loving home for every child - SOS Children's Villages International
מקור האיור

הכרחי שמערכת החינוך על כל דרגיה ומרכיביה תנקוט בצורה מנהיגותית ופרואקטיבית.

לא ייתכן לצפות מגננות ומורות לחזור לעבודה ללא פרוטוקולים מאורגנים שינחו את ההתנהלות במסגרת הלימודים בצל מגפת הקורונה.

בעיניי הכרחי לאפשר לצוותים ימי היערכות ולהעניק להם תקציבים להצטיידות באלקוג'ל, מסכות, מד חום לכל הפחות. זאת ועוד, הכרחי שהאחראים על הביטחון הבטיחות והתחזוקה בעיריות וברשויות מקומיות יבדקו את החצרות, ינקו אותן יבנו אזורים מוצללים נרחבים וידאגו להתזת מים לימים חמים במיוחד. ההנחה היא שפעילות רבה מאוד תתנהל בחצרות. על העיריות להביא בחשבון שלא ניתן לחזור לגני ילדים ולבתי ספר ללא הכנה נאותה של התשתית הפיזית. ומדובר בכל הרשויות המקומיות ולא רק בעיריות של ישובים חזקים! במגזר היהודי הכללי, הדתי החרדי והערבי. חשוב ביותר בעיניי שהורי הילדים המבקרים בגנים יירתמו לשכנע את העיריות לעשות את צעדי ההכנה הללו.

ללימודים בקורונה שקופית כללית ערוך

לאלו פרוטוקולים אני מתכוונת?

  1. פרוטוקול של קבלת הילדים מההורים ומסירתם להורים בסוף היום. מי מקבל ומוסר, מידת המיגון שלו וכו'.
  2. הכרחי לבנות פרוטוקול של ניטור תסמינים ובדיקת חום של כל נשות הצוות, הילדים וההורים. במקביל הכרחי לבנות תקשורת מבוססת על אמון עם הורי הילדים כדי לוודא שהדיווחים על בריאות ותסמינים הם מדויקים.
  3. נדרשת בניה של פרוטוקול תמיכה בילדים שמתקשים להסתגל למסגרת הגן(הצעירים מאוד). בתפקוד רגיל של מסגרות החינוך-ההורים מורשים ללוות את ילדיהם בימים הראשונים של הצטרפות לגן או עם הישבה מחופשה ארוכה.
  4. בניה של פרוטוקול נהלי אכילה בגן-לרבות מרחקים בין ילד לילד(כיסא או שניים בין הילדים ושולחנות כפולים להגדלת המרחק ביניהם; בחלק זה גם שטיפת ידיים לפני האכילה;
  5. פרוטוקול שטיפת ידיים-כל כארבעים דקות על הילדים לחטא עם אלקוגל או לשטוף ידיים ולשתות מים.
  6. בניית פרוטוקול של שימוש בשירותים-הן הרגלים לילדים והן לצוות. הכרחי להעניק לילדים צעירים עזרה(ולעתים להחליף חיתולים) והכרחי לחטא ולנקות את השירותים אחרי כל שימוש. בחלק זה יש לכלול הקניית ושמירת הרגלי הגיינה לילדים.
  7. יש להגדיר אלו צעצועים ופריטים אחרים ישארו בתוך הגן ואלו פריטים יסולקו כיוון שקשה לנקדות אותם. יש להגדיר נוהל שטיפה, וחיטוי השטח בסוף כל יום לימודים.
  8. חלוקה לקבוצות קבועות מעבר לחלוקת הגן לשני חצאים-של כ-17 ילדים הכרחי לחלק כל חצי לשתיים שלוש קבוצות קטנות יותר(קבוצה אחת מונחית וקבוצה אחרת באחריות אותה מחנכת במשחק חופשי ). אני חושבת שהגננת היא זו שצריכה לשבץ את הילדים לקבוצות על בסיס היכרותה איתם ולעדכן את ההורים לגבי השיבוץ. היא עשויה לשקול להכניס שינויים בשיבוצים במידה ולהורים יש הסתייגויות משכנעות. נדרשת החלטה מי עומד בראש כל קבוצה באופן קבוע.
  9. שינוי הגדרת תפקיד הגננת המשלימה: מתחייב מהנחיות השמירה על הבריאות כפי שאני מבינה אותן שיוכנס שינוי בהגדרת תפקיד הגננות והסייעות המשלימות כדי ליצור קביעות של צוות. הכרחי שגננות וסייעות משלימות יעבדו במסגרת אחת בלבד ויהיו אחראיות על קבוצה אחת. אחרת העיקרון של קביעות הצוות והילדים מופר.
  10. יש לחלק את שטח הגן(פנים הגן והחצר) לשני אזורים גדולים-כל קבוצה תתנהל באזור המסומן. ניתן בדרך משחקית להרגיל את הילדים לשמור על הגבולות האלו.
  11. על הרשות המקומית לעשות בדחיפות מיפוי של גננות וסייעות שמנועות מלשוב לעבודה בשל מחלות רקע ולגייס כוח אדם חלופי בהקדם. הכרחי לוודא שכל מסגרת ומסגרת מאוישת כהלכה. הכרחי לדאוג למתנדבים שישמשו לגיבוי.
  12. חשוב לתכנן את הלימודים בקבוצות כך שבימים הראשונים הילדים יספרו בקבוצות על מה שעבר עליהם בימי הבידוד. בקבוצות אלו יש להקנות הרגלים של התנהלות שומרת בריאות והגיינה. חשוב שהילדים יתיידדו עם המסכות והוצע גם שאנשי צוות ידביקו את הצילומים שלהם על בגדיהם בשעה שהם עוטים מסכות.
  13. אני מציעה שרוב הפעילות תתנהל בחצר הגן ותתבסס על חקר פעיל של הסביבה הקרובה. כל קבוצה עשויה לבחור מוקד לחקר שילווה את הקבוצה לזמן מה.

אני חושבת שהתכנון הקונקרטי בכל מסגרת ומסגרת לגבי ההיערכות לשיבה לגן חייב להיעשות בתוך הצוות של אותו גן או של כמה גני ילדים סמוכים. עם השלמתו הכרחי לכנס אסיפת הורים וירטואלית שבה הגננות תכנה את ההורים לדרכי העבודה בגן עם החזרה ללימודים. הכרחי באסיפה זו לשכנע בנחיצות הדיווח המדויק לגבי תסמינים של הילד ושל בני משפחתו.

אני חושבת שיהיה זה בלתי אחראי לחזור לעבודה בגנים ובתי ספר ללא היערכות והכנה נאותה של השטח הפיזי, הרגשי והחברתי. הכרחי לבנות אמון ושיתופי פעולה בין השותפים למלאכה.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. סיגל אחיטוב

    מהכרותך את המערכת,
    את חושבת שהתנאים שכתבת הם ברי יישום?

    1. clodietal

      אני באמת חושבת שהם ברי יישום. זה לא בהכרח אומר שבכל מקום אנשים יקחו אחריות. הדבר נעשה במקומות אחרים בעולם.

  2. Cateded Ur

    למען האמת, הייתי בטוחה שכל זה כבר נעשה. זה הרי מובן מאליו. אני בשוק כזה כנראה לא ובעיקר מלאה דאגה. רשלנות לגבי מערכת החינוך רק מעידה על הרשלנות כלפי המשק כולו

    1. clodietal

      אני מסכימה שזה אמור להיות מובן מאליו.

      1. טל נתן

        מה בנוגע לגננות המשלימות? מה גננות האם יעבדו 6 ימים בשבוע 6 שעות ??? אפילו בבתי הספר לומדים פחות! מה זו החוצפה הזו ? וכיצד נגיע למוסדות הלימוד מקומות בהם יש הסעות , יצטרכו ליסוע בתחבורה ציבורית שם הסכנה להידבק גדולה יותר!

        1. clodietal

          אני באמת חושבת שענייןם המשלימות לא סגור/ברור והכרחי לתת את הדעת לאופן מילוי התפקיד על ידן.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.